Tips voor een aansprekende praktijkwebsite
Tips voor een aansprekende praktijkwebsite
11 september 2016 

Tips voor een aansprekende praktijkwebsite

Veel praktijken hebben hun praktijkwebsite volgeschreven met vakinhoudelijke informatie. Zo wordt er volop uitgeweid over de microscoop, een OPG, deelname aan I-Qual groepen, etc. Maar wat is nu eigenlijk het doel van een praktijkwebsite? Juist, het doel is (potentiële) patiënten te informeren over en enthousiast te maken voor de praktijk. Tandartsen en hun team dienen zich daarbij heel goed bewust te zijn van de factoren, die de keuze van de patiënt voor een praktijk beïnvloeden.

Keuze praktijkwebsite

Bij de keuze voor een praktijk of behandelaar maken de technische vaardigheden van de tandarts hier waarschijnlijk slechts 10 tot 15% deel van uit. De vakinhoudelijke kwaliteiten van de behandelaar en het feit dat de praktijk voldoet aan geldende richtlijnen wordt namelijk door de patiënt als standaard verondersteld. “Anders zou de tandarts nooit tandarts zijn, toch?”

Hoe maakt de patiënt een keuze

Een patiënt maakt zijn keuze op basis van hele andere zaken, namelijk op basis van de communicatieve vaardigheden en het inlevingsvermogen van het team en welke ervaring en beleving dit oplevert bij de patiënt. Met dit in het achterhoofd dient de praktijk ook haar praktijkwebsite vorm en invulling te geven. Dit resulteert in de volgende tips voor de praktijkwebsite:

  • Schrijf niet zozeer inhoudelijk over behandelingen (“Bij de tweede behandeling zal de tandarts een aantal vijltjes in de tand of kies aanbrengen en een röntgenfoto maken voor het bepalen van de lengte van de kanalen.”), maar over de aandacht voor de patiënt tijdens een behandeling.
  • Schrijf niet zozeer over de tandheelkundige apparatuur dat wordt gebruikt (“Wij hebben het equipment uitgebreid met een digitale OPG röntgenapparaat”), maar over de personen die de behandeling uitvoeren.
  • Schrijf niet zozeer over de nascholing die wordt gevolgd (“Het hele team wordt regelmatig bijgeschoold door het volgen van cursussen”), maar over wat het team doet voor een optimale patiënt ervaring.

Uit bovenstaande tips blijkt wederom heel duidelijk, dat een patiënt zijn keuze voor een praktijk of behandelaar maakt op basis van zaken als: word ik vriendelijk behandeld, krijg ik aandacht, is er interesse voor mij als persoon en word ik gerustgesteld. Kortom, zorg ervoor dat uw praktijkwebsite juist deze informatie bevat, zodat een bezoek aan uw praktijkwebsite al een eerste positieve ervaring bij de patiënt oplevert.

Praktijk Management Scan

Ook de kwaliteit van de praktijkwebsite, maakt onderdeel uit van de Praktijk Management Scan. Met deze scan wordt beoordeeld in hoeverre de juiste voorwaarden aanwezig zijn voor het neerzetten van een succesvolle praktijk. Neem vrijblijvend contact op met Sjoerd Kuiken voor meer informatie over het laten uitvoeren van deze Praktijk Management Scan bij u in de praktijk.

[button size=”small” align=”left” link=”/contact/” linkTarget=”_blank”]Neem contact op[/button]

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen