De baliemedewerker heeft veel contact met de patiënt en heeft zodoende veel invloed op het creëren van een goede patiëntervaring tijdens een praktijkbezoek. Baliemedewerkers hebben zo een hele belangrijke functie in de praktijk. De 10 belangrijkste tips voor elke baliemedewerker. Creëer een ervaring als baliemedewerker Patiënten beoordelen een praktijk vooral op de manier hoe zij als persoon zijn behandeld en niet op de manier hoe de tandheelkundige behandeling is uitgevoerd. Zo praten patiënten vaak niet …
Binnen de mondzorg wordt de laatste jaren veel gesproken over het bijna magische woord ‘protocollen’. Zo wordt mij regelmatig de vraag gesteld een protocollen map op te stellen voor de praktijk, waarbij de aanwezigheid van protocollen wordt gezien als het noodzakelijk einddoel. Is het opstellen van protocollen in mondzorg een onzinnige en overbodige exercitie of juist nuttig voor praktijken? In dit artikel een uiteenzetting van het nut, noodzaak en onzin van protocollen. Protocollen in mondzorg …
Patiënten beoordelen de kwaliteit van een praktijk op basis van hele andere criteria dan een tandarts. Echter, het kwaliteitsoordeel van de patiënt (en niet dat van de tandarts) bepaalt of hij loyaal blijft aan een praktijk. Een patiënt maakt zijn keuze vooral op grond van de manier waarop hij als persoon behandeld is. TIP: Om loyale patiënten te verkrijgen in uw praktijk is het belangrijk het accent in uw zorgverlening te leggen op de beleving …
Waarom draait de ene tandartspraktijk lekker vlot met veel omzet, terwijl de andere maar net winstgevend is en veel stress oplevert. Het geheim zit in de opzet van de praktijk en de praktijkvoering. Ik vertel je alles over meer omzet tandartspraktijk. Omzet tandartspraktijk, zelf de regie De tandarts (/praktijkhouder) heeft zelf de regie om zijn of haar praktijk goed op te zetten. De eerste stappen op weg naar een succesvolle tandartspraktijk liggen dus bij de …
Bent u positief ingesteld en benieuwd naar uw kansen in 2015? Neem dan deel aan één van de sessies ‘ Veranderingen bieden ook kansen’ met Verry van Rossum en Sjoerd Kuiken. Tijdens de sessie worden de ontwikkelingen en kansen met u doorgenomen. Niet alleen in zijn algemeenheid, maar ook voor uw situatie in het bijzonder. Daarom is het aantal deelnemers per sessie beperkt en vragen wij u vooraf een aantal praktijkgegevens aan te leveren. Hoe …
De herziene praktijk richtlijn patiëntendossier is beschikbaar. In deze richtlijn wordt aan tandartsen een leidraad gegeven voor het inrichten en bijhouden van een patiëntendossier. Met de gewenste regierol van de tandarts in de mondzorg vervult een compleet patiëntendossier tevens een centrale functie, waarmee de mondgezondheid van de patiënt als proces inzichtelijk wordt gemaakt (in tegenstelling tot een verrichtingen registratie die momentopnamen laat zien). TIP: Vertaal de richtlijn naar uw eigen werkwijze en schrijf deze uit in …
De tariefdaling 2015 van 5,15% heeft grote impact op de winst van een praktijk. Zo betekent een omzetdaling van 5% al snel een winstdaling van ongeveer 10%*. Hoe kunt u deze daling opvangen? Kosten omlaag of juist extra investeren? Een overzicht van de mogelijkheden. Kosten verlagen De eerste reactie van praktijkhouders op de aangekondigde tariefdaling is veelal het verlagen van de kosten. En het is zeker goed inzicht te hebben in het kostenniveau van de praktijk …
Veel praktijken worden de laatste jaren geconfronteerd met een winstdaling: het verschil tussen het tarief en de kosten wordt kleiner. Het verhogen van de productie is een voor de hand liggende manier om deze tendens te doorbreken. Meestal ziet het tandheelkundige team hier geen mogelijkheden voor omdat er al zo hard gewerkt wordt.. Er wordt echter niet altijd efficiënt gewerkt en na analyse van het interne proces blijkt er in de praktijk veelal toch meer …