De financiële administratie: van last naar zegen
De financiële administratie: van last naar zegen
20 maart 2022 

De financiële administratie: van last naar zegen

Hoe de financiële administratie jouw praktijk vooruit kan helpen

 

 

Door praktijkhouders – en door veel ondernemers in het algemeen – wordt de financiële administratie vaak als een last ervaren. Een klus die tot het laatste moment wordt uitgesteld, veel tijd kost en wat niet je hobby is. Grote kans dat dit voor jou herkenbaar is en resulteert in de vraag: “Kan ik dit niet uitbesteden?”. Ja, natuurlijk kan dat. Echter, dit is in sommige situaties gewoon het probleem verschuiven. De kernboodschap van dit artikel gaat juist over wat een efficiënte financiële administratie de praktijk kan opleveren.


Blok aan het been

Er wordt binnen praktijken lang niet altijd structureel – denk aan wekelijks of maandelijks – tijd vrij gemaakt om de financiële administratie op orde te houden. Wat erin resulteert, dat het werk zich opstapelt. Het verwerken van de administratie wordt zodoende een ‘blok aan het been’ wat zich maar vooruitschuift, waarmee het ‘blok’ alleen maar groter wordt. Nadelig effect is tevens, dat het verwerken op een later moment ook meer tijd kost dan normaal. En wel omdat je je weer moet verdiepen in de bonnetjes en cijfers.

Niet delegeren, maar digitaliseren

Een eerste winst kan voor veel praktijken behaald worden in het digitaliseren van het administratieve proces. Dankzij slimme automatisering en artificial intelligence kun je de praktijk administratie geheel automatiseren. Dit bespaart tijd.

Een tweede tip is om wel structureel tijd vrij te maken voor het verwerken van de administratie. Door wel wekelijks, twee wekelijks of maandelijks de administratie te verwerken is de administratie ‘bij’. Dit is voor jouw praktijk namelijk heel belangrijk, omdat het actueel inzicht geeft in jouw praktijkvoering.

Regeren is vooruitzien

In plaats van dat de administratie als een ‘blok aan het been’ wordt ervaren, kan de administratie het startpunt worden voor een betere praktijkvoering. ‘Realtime’ gegevens over de omzet, de kosten en het rendement van de praktijkvoering levert namelijk interessante informatie op. Informatie waar je als praktijkhouder jouw praktijk veel beter op kunt sturen.

Want wat kun je nog aan de jaaromzet veranderen als je hier pas anderhalf jaar na dato inzage in krijgt? Door daarentegen over realtime informatie te beschikken, kun je veel gerichter sturen op het verbeteren van de praktijk.

Samenvattende tips

Voor digitalisering van het administratieve proces, denk aan:

  1. Facturen alleen nog digitaal ontvangen en automatisch inlezen in het administratieve systeem.
  2. Ontvangsten automatisch laten afboeken.
  3. Omzetgegevens automatisch koppelen aan de boekhouding.
  4. Betalingen laten klaarzetten door het administratieve systeem.


Voor een efficiëntere administratie, denk aan:

  1. Eenmaal per week een vast tijdsblok reserveren voor het verwerken van de administratie.


Tips voor een betere bedrijfskundige praktijkvoering:

  1. Maandelijks de omzetcijfers inzichtelijk maken en beoordelen.
  2. Maandelijks de kosten – zoals kosten verbruiksmaterialen – inzichtelijk maken en beoordelen.

Door deze tips toe te passen zul je de financiële administratie als een zegen gaan ervaren - in plaats van een last – en zodoende gerichter kunnen sturen op het verbeteren van de praktijk.

Wat kan Zofi hierin betekenen?

Zofi heeft zich als administratiekantoor jarenlang gespecialiseerd binnen de zorgsector. Je onderneming binnen de zorg is belangrijk. Dat je focus volledig op je werk ligt, dat is begrijpelijk. Daar kun je geen uren aan boekhouding bij gebruiken. Bij Zofi ben je aan het juiste adres, ze verzorgen de boekhouding binnen de zorgsector.

Dankzij hun slimme automatisering en expertise binnen de zorgsector zijn ze in staat een scherp en vast tarief te hanteren

Ze zorgen ervoor dat jij:

  1. Minder tijd kwijt bent aan de administratie
  2. Minder administratiekosten hebt
  3. Meer inzicht krijgt in de cijfers

 

Wat Zofi zo bijzonder maakt

De ene boekhouder voor de praktijkhouders is de andere niet. Bij Zofi ben je altijd verzekerd van de automatisering van je transacties en binnenkomende stukken. Deze worden automatisch verwerkt waardoor je alleen nog maar toe hoeft te kijken. Dit doe je vanuit het Zorgdashboard waarop je realtime zaken bekijkt.

Speciaal voor de praktijkhouders is er een aanvullende optie: het automatiseren en beheren van de totale workflow van (balie)assistent tot het klaarzetten van de betaalbatch. Ze nemen kortom de algehele crediteurenadministratie over. Dit bespaart je nóg meer tijd en energie.

Bij Zofi regelen ze ook je salarisadministratie, jaarrekening, aangifte inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, etc. Allemaal zaken die je te veel tijd kosten en die zij met hun zorgkennis graag van je overnemen. Zo houd je meer tijd over voor belangrijke zaken.

Benieuwd je naar hoe Zofi jouw administratief kan ontzorgen of jouw praktijk vooruit kan helpen? Plan nu een vrijblijvend adviesgesprek in of kijk voor meer tips op de site.

Over de schrijver
Reactie plaatsen