Je hebt een hele dag hard gewerkt en je praktijk heeft een mooie dagomzet behaald, dan wil je toch ook graag met een voldaan gevoel naar huis? Dat lukt helaas niet altijd.
Soms loopt het even niet lekker in de praktijk. Bijvoorbeeld door onbegrip of irritatie tussen collega’s. Maar ook mondige of onredelijke patiënten kunnen enorm veel energie opslurpen.
Een veelgehoorde reden voor onrust en irritatie binnen de praktijk is ‘de communicatie’. “We moeten ermee om leren gaan”, zeggen veel praktijkhouders. Maar hoe doe je dat eigenlijk: ‘ermee omgaan’?Communicatie is ook de oplossing!
Een fijne sfeer binnen een goedlopende praktijk staat of valt met de onderlinge communicatie binnen het team en met patiënten. Speciaal voor teams van tandartsenpraktijken creëerden we – in samenwerking met een tandartsenpraktijk – een training voor betere communicatie en samenwerking.
De training is puur gericht op de dagelijkse praktijk. Je leert communiceren door het vooral ook te doen. Daarom combineren we binnen deze training live bijeenkomsten met een e-learning video platform. Zo kun je onbeperkt verschillende communicatietechnieken oefenen met realistische scenario’s uit de tandheelkundige praktijk.
Er zijn twee verschillende trainingen voor elk een eigen doelgroep. Beide trainingen bestaan uit een combinatie van online video-training en live bijeenkomsten.
Voor de online trainingen maken we gebruik van TrainTool. Deze innovatieve software laat je actief trainen en je communicatieve vaardigheden testen met online rollenspellen in de vorm van video’s. We hebben herkenbare situaties uit de tandheelkundige praktijk vastgelegd op video, waarmee je zelfstandig je communicatievaardigheden kunt oefenen. De kracht van werken met video is dat je veelvoorkomende situaties oneindig kunt oefenen in een veilige omgeving.
Tijdens de live bijeenkomsten bespreken we theoretische modellen, delen we persoonlijke praktijkervaringen en oefenen we met communicatievaardigheden. Modellen die aan bod komen, zijn onder andere het overtuigingsmodel van Cialdini, het model van beïnvloeden van Stephen Covey en het ‘AIKIDO’-model voor het omgaan met weerstand.De E-learning video's van deze training zijn - in samenwerking met Tandartsenpraktijk Wijsman in Rotterdam - specifiek ontwikkeld voor tandartspraktijken. Via deze video krijg je een indruk van de totstandkoming ervan.
Training ‘Communicatie en samenwerking’ voor praktijkhouders en -managers. Je kunt als praktijkhouder of -manager deelnemen aan de training samen met andere praktijkhouders en -managers. Met 6 tot 12 deelnemers vorm je een groep. In de praktijk zien we dat deelnemers heel open zijn en van elkaar leren als heel plezierig ervaren. Deze training doe je bij voorkeur voorafgaand aan een training met het hele team. De training wordt in 2023 tweemaal verzorgd en wel op de volgende data:
De Teamtraining ‘Communicatie en samenwerking’ voor tandartspraktijken volg je met het hele team in de eigen tandartspraktijk (of in overleg op locatie ). We focussen dan specifiek op het team, de praktijk en de patiënten. De training is opgezet voor teams vanaf 6 medewerkers.
*Beide live bijeenkomsten vragen online voorbereiding van elke individuele deelnemer in de e-learning omgeving van TrainTool.
Teamtraining voor praktijken
en -managers
Door je meer bewust te worden over je eigen stijl van communiceren, de uitleg en achtergronden te horen én actief met collega’s te oefenen, ontwikkel je je eigen communicatievaardigheden. Met als resultaat dat je met meer zelfvertrouwen communiceert met collega’s en patiënten. Dat geeft energie, verbetert de samenwerking en resulteert in enthousiaste patiënten.
Bij interesse plannen we een eerste - vrijblijvende - online afspraak. Om verder kennis te maken en je vragen te beantwoorden.
Interesse? Vul hieronder je gegevens in.